Viktoperation, tankar, irritation, förståelse

Tack som fan för alla kommentarer till inlägget Min hemlis det värmer som bara den! Ni är de flesta väldigt positiva till det här medans några är mindre positiva. Det är helt okej att skriva om alla komplikationer som kan tillkomma MEN jag vill ändå påpeka att det här inte är något jag bestämt mig för över en natt. Detta är ett beslut som jag tänkt på länge, inget är heller klart än. Jag vet att ni bara menar väl när ni skriver om vad som händer om dumpningar osv och jag har läst väldigt mycket om allt på nätet i form av forum, google, pratat med andra som gjort samma operation osv. Jag vet att detta inte är en genväg osv. Jag vet också att det inte bara är att operera sig och sen tro att livet blir en dans på rosor. Man måste ändå kämpa. Men efter en operation så hjälper kroppen iallafall till lite. Jag klarar det inte själv och det är det jag blivit medveten om nu! Jag väger 100kg...(ouch det där gjorde ont att skriva och tala om för hela världen) och jag måste göra nåt åt det nu. Jag har sjuklig fetma vilket också är farligt. Jag vill leva länge och jag vill ha energi och kraft att orka med mina barn, det har jag inte nu.

Detta med vikt är faktiskt väldigt känsligt. Många tror att det bara är att äta mindre och att röra på sig mer. Det är inte så jävla enkelt. Sitt gärna med mina kilon i övervikt och kom sen och säg samma sak. Det är inte BARA att göra det här, jag har försökt så många ggr tro mig. Jag kan bli vansinnig om det kommer nån som har 5kg övervikt och gnäller TILL MIG som sitter där med 40kg till som ska bort. Jag förstår också att alla måste utgå från sig själv MEN kom för fan inte och gnäll till mig när du knappt har nåt att gå ner....sånt gör mig jävligt ledsen faktiskt.

Jag vill inte visa mig ute längre, tänker hela tiden på hur fan jag ser ut, att jag är fet och stor och jag ser mig som grotesk.

Så jag önskar av hela mitt hjärta att det blir en operation, en operation som hjälper mig gå ner i vikt..även om det krävs mkt av mig i efterhand!

Ni som op:at er får gärna skriva era synpunkter och erfarenheter. Skulle vara väldigt intressant att läsa


Kram och tack till er <3

Kommentarer
Postat av: KAMPEN OM ATT ÖVERLEVA

Bra skrivet! Vi kommer fixa detta. MED eller utan Operation. Folk som skriver att "men operation är farlig bla bla bla". Tror dom att man bara tänkt "men va fan jag opererar mig så är allt löst?". No no! Visst dom menar väl, men ibland blir det för mycket. Man är ju inte född bakom en gran precis.



Och detta med att folk gnäller om sina 2-3 kg att gå ner TILL MIG som du skriver. Det stör jag mig så in i helvete på! Bryr mig inte om dom säger det rätt ut eller nå sånt till nån annan. Men när dom kommer till MIG, då funderar man. "oh, jag är så tjock. Måste gå ner 5 kg!" Då funderar man "om du är tjock, vad fan anser du då att JAG är?!"



Oh lyllos dig som ska på infomöte. Hur länge sedan är det du fick remiss?



hejja dej!!!

KRAMAR

2011-12-14 @ 09:49:57
URL: http://overleva.blogg.se/
Postat av: Linda Jacobsson

Hej Mitha! Jag firade 1 år som op i nov, har gått ner 38 kg, var ju dessutom gravid vid op, jag är j-kligt glad att jag gjort op skulle ALDRIG ha klarat att gå ner annars,, och jag var LIVRÄDD in i det sista för op, Hyperventilerade på opbordet, däremot tålde jag inte narkosen å blev väldigt dålig av den, ville bara spy, men det kan man ju inte, fick inte ulka heller sköterskan på uppvak var jättearg på mig, å törstig efter op var jag som inne i h-e höll på att svälja denna topsen jag fick på tungan för att blöta munnen...Ja herregud denna historia är lååång :) Lycka till med ditt beslut,, det är jävligt tufft men oxå jävligt gött när det är gjort, jag kan ibland göra fel matval för att barnen nte äter min mat, men nu har jag börjat gjort storkok av min mat å äter det när barnen vill ha pannkakor osv. annan fet mat, nåt jag inte kan äta är tårta då dumpar jag en stund (kraftigt illampående, svettningar, trötthet, yrsel, skakningar)

2011-12-14 @ 09:57:22
Postat av: Maria

Jag kan helt ärligt inte begripa att folk menar att det här skulle vara en genväg? Det är ju som sagt inte riktigt så enkelt, att du får en OP och sen är allting bara klart. Det handlar ju fortfarande om att ställa om sin livsstil.



Jag håller alla tummar och tår för att du får klartecken nu!!



<3

2011-12-14 @ 11:25:22
URL: http://hecate.se
Postat av: Anette

Jag har sett baksidan av de som mår dåligt efter en operation - ja det är individuellt. Jag tycker dock att operation är en sista utväg men accepterar allas val. Det skrivs mycket om att man väger några kilo för mycket osv... .folk har alltid synpunkter om vikten spelar ingen roll om du har sjuklig fetma eller bara är överviktig. Ska man bara gå på BMI - räknas man som fetma om man har ett BMI på över 30????

Eller ska man ta hänsyn till andra saker - t ex kraftig benstomme, mycket muskler osv.. bara tankar.... Jag undrar om jag kanske rentav har sjuklig fetma om jag bara ska gå på BMI??

Enligt detta så har jag i såfall fetma

http://www.raknabmi.se/Home.mvc/Calculate



Ja det tål att fundera på....... och då har jag ändå gått ner 14 kg sen i augusti genom att lägga om kosten....

2011-12-14 @ 12:20:28
Postat av: Kaosmorsans Vardag

Anette:



Ja jag har ett antal högre bmi än fetma..jag ligger på SJUKLIG fetma och har ett bmi på 35...det är inte okej tycker jag då det faktiskt är hälsofarligt. Visst jag har kraftig benstomme men jag inte skylla allt på den, Jag väger 100kg till mina 168cm och ja en operation är vad jag behöver!

Dock tror inte folk att jag väger så mycket för det är så "jämnt fördelat" som de säger...men det kvittar för det är ändå den krassa sanningen av mitt feta jag...och jag ska ha bort det.

Komplikationer kan man få i allt men jag väljer o fokusera på det POSITIVA för annars blir jag bara ännu mer nojjig..jag ÄR redan nojjig SÅKLART men försöker se framåt och det bra med det hela=)



Grattis till dina minskade kilon..jag har klarat gå ner förut med MEN jag klarar inte hålla mig sen..det är där mitt problem ligger...därför inser jag nu att jag behöver hjälp med det!

2011-12-14 @ 12:29:29
URL: http://kaosmorsansvardag.blogg.se/
Postat av: Anette

Önskar dig lycka till att det går bra och tack för gratulationerna - nu ligger jag bara på fetma och inte sjuklig fetma men har fortfarande 20 kg kvar att gå ner. Jag ger mig fan på att jag ska klara det och göra ett försök att hålla mig där jag väger nu under 100 och det är jag så glad för. Äter gott och nyttigt och inget godis eller läsk - äter efter LCHF och kanske det inte kommer funka sen när jag börjar äta kolhydrater igen. Får mycket inspiration från 56kilo.se

Stort lycka till.

2011-12-14 @ 12:50:44
Postat av: Helén

Jag har tre vänner som gjort den o INGEN har mått dåligt efteråt... En gammal arbetskamrat till mig gjorde den o hon var less på att äta barnmat o små portioner... Hon älskar mat i vanliga fall men det var nått som gick fel så det blev så för henne. Men allt är en risk, t.om en risk att INTE göra den - för ditt liv!



Jag ska maila dig ett namn på FB - så får du gå in o kolla på henne - hon gjorde den OP o är så jävla fin o supernöjd!!!!!



Kram

2011-12-14 @ 15:23:09
URL: http://www.mondoblog.se/lattemorsan/
Postat av: susanne

SÄger lycka till . hoppas du blir nöjd och fin med din vikt sen.. och du mår bra

2011-12-14 @ 15:27:32
URL: http://mittvitahemi.blogg.se/
Postat av: Petra

Lchf funkade ju inte för dig, med din mage. Så du har ju verkligen testat allt annat oxå. O så vet jag ju nu att det inte har något med karaktären att göra heller. Det är hjärnan som styr.

Good luck!!! Kram!!!

Efter nyår kör jag hårt igen här ef att ha stått still sen i somras. =)

2011-12-15 @ 11:44:25
Postat av: Elin *paraflaxen*

Jag är av en åsikt, men önskar dig lycka till om detta är vad du vill, oavsett vilken metod är det en jäkla kamp resten av livet. Vissa lyckas med operationerna och andra inte, det är först efter 2 år som det går att säga hur resultatet blev. Hoppas att du får svar på alla dina frågor i morgon nu och att med de kommer fatta rätt beslut som är bra för dig.

Det är ett känsligt ämne att prata om onekligen, jag håller mig nog till Biggest Loser jag :-D

Lycka till i morgon!!

Kram

2011-12-15 @ 23:52:20
URL: http://paraflaxdrinken.blogg.se/
Postat av: thinki.se

Jag är väldigt positivt till detta.

Hade gärna gjort en likadan operation om jag hade fått möjlighet.



Önskar dig all lycka till och hoppas du vill berätta under vägs.

2011-12-16 @ 18:23:32
URL: http://www.thinki.se/wp

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback