Har du gjort en Gastric Bypass? LÄS OCH SVARA TACK!!

En lång dag är snart till ända. Steg upp klockan 5 imorse och åkte mot Torsby sjukhus kl 6. Fick följa av en annan tjej från Säffle också, trevligt med sällskap=)
Fick massa information om hur en operation går till, förberedelser inför och sen hur vi ska leva efter en operation. Kan säga att jag är mer säker nu på att jag vill göra det här än innan jag åkte dit. DOCK så finns det ff frågor såklart som jag vill ha svar på. Bland annat dessa:

1. Är det värt en operation trots dumpningar?
2. Om man vill festa nångång hur funkar det? Kan man dricka alkohol och i vilken mängd. Hur ändrar sig festen från innan du op:ades till efteråt? baksmälla?
3. Är det svårt att lära sig äta rätt
4. Fick du mycket överflödigt skinn?
5. Hur lever du ditt liv idag? När gjorde du din op. Hur är din vikt idag?

Detta är några frågor jag vill ha svar på.

Det mesta såg bra ut för mig, blodtrycket var dock högt idag igen och järnet lågt, så det måste jag fixa till. Men ska köpa järntabletter imöra och sen blodtrycket ska jag få kollat på vc här om en vecka eller så=) Är inte så orolig för blodtrycket eftersom det brukar skjuta rätt rejält när jag blir nervös o stressad och ja det har jag ju vart nu ett tag!

Något jag lärde mig idag var att man ALDRIG nånsin kan veta hur det är att göra en operation innan man själv står där. Jag vet såååå mycket mer idag än jag nånsin vetat. Jag tänker därför skita i att lyssna på vad alla andra säger. Det är MITT val. Däremot kommer jag lyssna på erfarenheter från andra som gjort operationen och ta till mig deras ord. Dock är det helt individuellt hur man mår efteråt men det är ju alltid intressant att höra andra ändå=)

Har fått flera mail, sms, chattmeddelande på facebook. Folk som berättat att de opererat sig och gärna stöttar och svarar på frågor, sånt värmer väldigt mycket. Tack till Er!

Nu är jag jättetrött, sov kanske 3 timmar inatt eftersom Nikki var vaken en del..inatt sover hon hos mormor..gissa om jag ska tillfället i akt att SOVA:..hoppas det funkar med!!!

Tack till er som tar er tid att läsa detta inlägg och svara, betyder mycket för mig <3

Kommentarer
Postat av: thinki.se

Vad är dumpning?

Skönt att det blev en lyckad dag, även om du fick gå upp supertidigt.

Har du fått något datum eller hur är den processen?



Kraam.

2011-12-16 @ 20:10:04
URL: http://www.thinki.se/wp
Postat av: m i l l a h . s e

Kolla med Milo http://mlilja.net/ hon har gjort en operation :)

2011-12-16 @ 20:23:02
URL: http://millah.se
Postat av: Nnika

Har en vän som gjorde en för kanske två år sedan. Hon har lyckats hålla sig kvar i den vikt hon gick ner.. (dock vet jag andra som också gått upp till samma vikt igen).. Det är nog något som är från person till person kanske. Jag vet inte. Men hon min vän som gjorde operationen för drygt två år sedan dricker alkohol, dock vet jag inte i vilka mängder.. :-p Läkarna hade sagt till henne att hon inte skulle få så jättemycket överflödigt skinn eftersom hon inte fått några barn när hon gjorde den och att huden då skulle vara bättre på att dra sig tillbaka utan att ge överflöd. Om detta stämmer vågar jag inte svara på dock.. :-p Kanske inte svar, men ändå lite småsvar.. :-p

Kraaam

2011-12-17 @ 07:42:19
URL: http://www.nnika.se
Postat av: Anette

Vad skönt att du fick många bra svar. Jag hoppas du får fina svar här också. Min väninna har gått ner nästan 50 kg och väger i dag strax över 100. Hon måste gå ner 10 kg till för att få operera bort lös hud och hon har mycket. Hon vägde ju dock betydligt mycket mer än vad du gör. Hon dricker alkohol - vin - grogg osv - men varannan vatten. Hon får också sk. dumpings efter hon ätit men de går över. Du mår otroligt dåligt enligt henne om du äter för mycket så det undviker man - däremot behöver man äta oftare men mindre operationer. Jag tror det var 2003 hon gjorde op. Sen har jag en fd svägerska som gjort operationen 2 gånger och det har inte lyckats - men hon följde nog inte alla direktiven hon gjorde sin sista op för säkert 10 år sedan.

Stort lycka till coh vad glad jag blev att det gått bra för dig.

2011-12-17 @ 10:32:11
URL: http://http;//kryssningsfartyg.blogg.se
Postat av: Anette

Just ja - kom på en på jobbet också som gjort sin op privat och betalat för den - hon har hållit vikten och gått ner drygt 20 kg, har fått bekosta själv att ta bort överflödig hud - på armarna gick det på 40000 kr och hon ska lyfta brösten också så fort hon har råd. Dock blev hon sjuk för någon vecka sen där stenten har skavat och hon får en blödning och låg inne några dagar och fick blod. Men hon mår bra nu igen.

2011-12-17 @ 10:33:58
URL: http://http;//kryssningsfartyg.blogg.se
Postat av: Lisa

Hej!

Kul att besöket kändes givande! Jag tror att man måste bestämma sig varför man vill göra operationen, sen måste man skita i vad andra tycker och tänker. lättare sagt än gjort, men har man bara tänkt igenom beslutet noga så har man bra koll på vad det innebär.'



Jag kan bara prata för mig själv, men att genomgå den open var det bästa jag har gjort för MIN skull! Jag opererade mig i april 2007, alltså 41/2 år sen. Jag väger i dagsläget 70 kg, ovh innan op vägde jag 125 kg, vilket ger en viktminskning på 55 kg ca... Jag var nere och vände på 60, men så blev jag gravid med Elsa och nu ligger jag som sagt stabilt runt 70 kg.



Jag har en del överskottshud, brösten är inte av denna värd, låren ser ut som på en gammal tant typ... Det är jag tycker är jobbigast är huden kring magen, men jag har nog ganska lite överskott om man jämför med många andra, Jag har inga "veck" om du förstår hur jag menar, vilket innebär att jag inte får nån hjälp att ta bort genom landstinget...



Dumpingen är hemsk, det är lika bra att vara ärlig med det... Särskillt i börjam innan man lär sig att äta rätt. Jag minns att jag va livrädd för att äta i början för jag trodde jag skulle bli dålig... Jag minns min första dumping... Det va samma dag som jag kom hem från sjukhuset.... Hade fått med näringsdrycker hem och jag drack upp en hel sån, 2 dl.... jag trodde jag skulle dö eller nåt...



Mina dumpningar gick ofta ut på att jag somnade... Jag somnade och sov i 1 1 /2 timme och va helt okontaktbar.... Lite läskigt, men det blir bättre. Nu dumpar jag nästan aldrig, man tål mer och dessutom lär man sig vad man ska äta och hur.



Det jag var allra mest nervös för innan op var allt det sociala kring mat, man umgås ju alltid och käkar och så, och jag va rädd att jag inte skulle kunna vara med på samma sätt. Men jag har haft tur, jag kan äta allt. Jag äter godis och pizza, fast såklart mindre mängd. Av en pizza får jag kanske i mig 1/5 ca....



Att festa funkar bra! det går ur fort, så man får liksom fylla på hela kvällen! :) Jag blir inte lika bakis heller! Antar att det går ur fort. Men jag är lättpåverkad, man får ta det försiktigt i början. Sen har jag svårt för rödvin, då somnar jag! :)



Hoppas jag svarat på några av dina frågor! Hör av dig om du funderar på nåt mer!

Kram

2011-12-17 @ 20:42:20
Postat av: Camilla

En arbetskamrat gjorde sin op nu i november.

Hon fick vänta ett år från infomötet ( det du varit på nu) tills operationen . Stulet fick hon reda på jättenära inpå att det va dags för op, 1 dag efter hon fått datum va det dags att börja flyta .

Träffade henne igår och operationen hade gått enl planerna , men dumpningarna är tydligen hemska ! Hon skulle helst låta bli att äta pga dem , när hon får dem så sover hon bort dem ! Men som Lisa skrev så lär man sig säkert hur man ska äta för att slippa dem .

Skönt att villan är i rullning kan jag to :-)

Kram på dig

2011-12-17 @ 20:56:19
URL: http://cacemillas.blogg.se/
Postat av: Sandra

Hejsan här kommer lite svar:



1. Är det värt en operation trots dumpningar?



Jag dumpar inte på någonting och alla läkare säger att jag är speciell eftersom det inte är många personer som inte dumpar alls.



2. Om man vill festa nångång hur funkar det?i vilken mängd. Hur ändrar sig festen från innan du op:ades till efteråt? baksmälla?



Allt är i princip som vanligt för mig bortsett att jag måste dricka saktare än dom andra pga att man inte kan hälla i sig utan man måste ta små klunkar hela tiden, annars gör det ont.Kan hända att jag blir lite snabbare full än vanligt men det är ingen stor skillnad.



3. Är det svårt att lära sig äta rätt



Njae, inte så värst utan det som är viktigt stt tänka på är att äta mat med mycket protein.



4. Fick du mycket överflödigt skinn?



Har inte kommit så långt ännu :P



5. Hur lever du ditt liv idag? När gjorde du din op. Hur är din vikt idag?



Jag opererad mig den 11/10-11 Och jag har gått ner ca 15 kilo.

2011-12-17 @ 21:42:21
Postat av: Anonym

skaffa ett konto på viktop.se där finns svar på precis allt :)

2011-12-17 @ 21:43:08
Postat av: thinki.se

Vad är dumpnings. Kan inte du skriva om det här. Jag fattar inte vad ni pratar om. ÄR det att man kräker upp maten ofrivilligt igen, eller?



Grattis till finaste 5 åringen i dag <3

2011-12-18 @ 07:24:46
URL: http://www.thinki.se/wp
Postat av: susanne

vad skönt att de var en bra information du var på.. ja vill också veta vad dumpning är.. ser ut som de är många som lyckas bra med op.



Sen ett stort grattis till 5 åringen i huset ni har idag.. ha en bra dag

2011-12-18 @ 08:31:32
URL: http://mittvitahemi.blogg.se/
Postat av: Susanne englund

Jag har skickat mina svar till din inkorg på FB. Hoppas du får några nyttiga svar!



Dumping får långt ifrån alla och jag helt säker på att dom som dumpar äter helt fel för dom kanske i dagsläget är känslig för för mkt socker eller fett eller båda delar. ev äter dom för fort i kombination med dryck. äter man rätt och rätt fart så ska det intebli dumping fionns ingen som dumpar ghela tiden.....



KRAM

2011-12-19 @ 12:46:56
URL: http://whoopis-golden.blogspot.com
Postat av: Frida

Hur kommer det funka med din IBS?

2011-12-19 @ 20:52:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback