Mat till 8 månaders?

Alla ni som läser här som har barn i samma ålder eller har haft. Vad ger ni barnen att äta under en dag? Har så svårt att få i Nikki mat, riktig mat altså. Jag är ju livrädd för att ge henne nåt med salt i och blir nästan manisk att hon inte kan äta något som är lite saltat. Tror dock faktiskt inte man behöver vara livrädd och att de klarar av en liten mängd.
Nikki hatar ju barnmatsburkarna men älskar våran mat som spaghetti och köttfärssås, potatis, ris, fiskbullar osv...kan jag ge henne detta om jag inte saltar innan? hur är det med fiskbullar? Har märkt hon blir ganska törstig av det på natten dock men hon älskar det verkligen annars.

Hon dricker välling o äter gröt på dagarna och så får hon lite vanlig mat. Nu vet ju jag att detta inte funkar i längden, för hon måste ju ha ordentlig mat..men jag vet fan inte hur jag ska göra. De andra har ätit ur burkarna och det har vart jättelättvindigt mot vad det är nu!

Hon dricker för övrigt mild vällling från 6 månader..har inte bytt till fullkorn..vet inte hur magen hennes reagerar...

Vad dricker era barn för välling? Ger ni ersättning fortfarande. Nikki får INGEN ersättning numera.

Hennes kräkande kommer oavsett vad hon äter, men hon ökar i vikt som hon ska så det är bara hoppas på att det ger sig snart!

SNÄLLA BERÄTTA HUR NI HAR DET MED MATEN!!!!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Mina åt inte burkmat länge, och absolut inte Mejja. Det var riktigt mat tidigt faktiskt. Och jag kokade lite till dom som var fritt från salt vid sidan av vår mat (samma då!)



Dom ville ju äta samma mat eftersom att dom satt vid samma bord och såg vår mat, inte så konstigt.



Men om jag ska vara ärlig så införde jag kryddor tidigt också och dom gillar lite starkare mat.



En kompis, som nu flyttat från stan gav sin son ris och ärtor.. utan kryddning - hur gott?!

Medan mina barn fick currykycklinggryta med ris och massa grönsaker.

Och alla barn lever ;) Man ska inte vara så petig.. enbart med saltet då :)

2011-11-16 @ 10:37:15
URL: http://shabbychicme.blogg.se/
Postat av: Camilla

Våra barn har börjat käka vår mat vid denna åldern . Jag saltade typ pasta potatis lite vid tillagning sen fick vi ta mer om vi ville . De käkade bra och gillade det , så det är nog varar att köra . Tycker du kan börja och mixa vällingsorterna om du inte vill byta riktigt ännu . De blir ju mättanpå ett annat sätt trots allt . Jag tror inte man ska haka upp sig på rätt och fel , för jag tror att rätt och fel varierar från familj till familj ..

Lycka till

2011-11-16 @ 10:47:42
Postat av: Elin *paraflaxen*

Hilma åt bara HIPPs potatis och majs och kalkon puré (fr 6m) tills det att hon började dagis, det var det enda som jag fick i henne, ja och välling då, allt annat vägrade hon. Jag lägger skulden på hennes matvägrande på vällingen, eftersom de är så konstigt mätta under en längre tid. det är bra att de står sig länge, men mina barn är sådär typiskt "välling-tjocka"

Köp naturella fiskbullar och gör egen sås till, eller gör egna fiskbullar helt och hållet, för den saltmängden som är i de färdiga är nästan för mycket för en vuxen tom.

Hilma åt även mild välling till det att hon var ett år ungefär, de klarar sig på den, det är inte så stor skillnad har jag för mig.



Så äter hon eran mat så är det väl bra?! krydda med vanliga kryddor när du lagar och sen kan du tillsätta saltet efteråt. vill du undvika salt helt, så ska du undvika alla halv och helfabrikat som färdiga köttbullar, korvar och dylikt.



Jag får ångestkänslor bara jag tänker på hur Hilma krånglade med maten, nu äter hon som en häst dock :-D

2011-11-16 @ 10:56:05
URL: http://paraflaxdrinken.blogg.se/
Postat av: Maria

Vi gav av våran mat, men vi tog bort innan vi saltade extra. Sen behöver man kanske inte ge korv, bacon eller annat mat som är ganska salt i sig självt...hur ofta som helst.



Det finns ju massa andra kryddor att smaksätta maten med, som vitlök te x :P

2011-11-16 @ 11:07:39
URL: http://hecate.se
Postat av: Sandra

Wilde har vägrat hemlagat fram tills nu ungefär, han bröt mer eller mindre ihop och grät varje gång jag hade lagat mat. haha. Men nu går det bättre, har dock inte försökt mej på så mycket hemmalagat än men han har iaf fått makaroner och hemmagjord gräddsås. Och hemgjort mos med "skalade" fiskpinnar och hollandiesås. Kokade morötter, lite köttbullar och mos. Inga kryddor eller salt utom dill i moset.



Började varva 6 och 8 måanders välling vid åtta månader. Väldigt hård i magen precis efter vällingbytet men det avhjälptes med katrinplommon och mogen kiwi.



Så går det till här, rätt eller fel vet jag inte men ungen mår bra trots burkmat m.m. ;)



2011-11-16 @ 11:26:00
URL: http://mesandra.blogg.se/
Postat av: Susanne

Hallojsan

Min minsta som visserligen är 5 år nu. Åt inte en enda barnmatsburk, jag börja salt tidig nån lite nypa. Jag var däremot noga med att inte ge för fiberrik mat så magen behövde arbeta så myckt då min 12 åring hade väldiga problem med magen som mindre. Tyra fick i alla fall äta det hon ville men när jag lagade våran mat hade jag till henne i en lite gryta bredvid. Jag använde mig av örtkryddor för o få lite smak vilket jag anser är ofarligt. Så länge du ger Nikki av ert eget o det lagat o inte halvfabrikat så behöver du inte vara orolig. Värsta är ju och köpa färdiglagat där du inte vet ett enda dugg om kryddning, konserveringsmedel, fett o inte fett och annan skit som faktiskt är i. Det vänder snart för er då du inte behöver tänka så mycket på maten.

KRAM

2011-11-16 @ 11:47:25
URL: http://whoopis-goldens.blogspot.com
Postat av: Helén

Hej gumman!



2 varma måltider om dagen o det är våran mat... Tex pastan har jag i örtsalt (lite) i kastrullen men sen saltar vi på extra var o en vid bordet. Korv, bacon etc är ingen fara iom att det är deras egna salter = inget farligt för barnen!



Min BVC ssk sa att bara för att man har satt en 1-års gräns så är det inte farligt att introducera barnet med våran mat med lite salt i - för vad är det som säger att "PANG - idag fyller du 1 år o din kropp klarar saltet!"



Fiskbullar ÄLSKAR Kevin! Han äter det ihop med makaroner iblandegså o potatis.... Han skulle nog kunna slänga i sig en hel burk själv den lille! :)



Taco äter han oxå... :) Men då i liten mängd! BVC sa att taco är bra mat - inget farligt.

entligen behöver man inte ha i mer salt i tex köttfärssås om du har i grillkrydda, då den kryddan är salt! :)

Ge du all mat till lilla sötfian - men var eftertänksam med SALT - dvs ha inte i så mkt bara!



KRAM



Våran mat är kryddad o kryddorna innehåller salt

2011-11-16 @ 14:08:03
URL: http://heponimake.blogg.se/
Postat av: Smsa Låna

Hej! Jag har själv funderat på att börja skriva här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2012-01-12 @ 23:22:04
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback